-
(e-book) Niebyła utopia. Filmowa fantastyka naukowa w Niemieckiej Republice Demokratycznej


Opinie | |
Wysyłka w ciągu | 3 dni |
Cena przesyłki | 16.99 |
Dostępność |
Duża dostępność
|
Kod kreskowy | |
EAN |
Zamówienie telefoniczne: 48-713759507
Zostaw telefon |
Niebyła utopia. Filmowa fantastyka naukowa w Niemieckiej Republice Demokratycznej
Seria: Niemcy - Media - Kultura
Autor: Maciej Peplinski
Język publikacji: polski
Format: epub, mobi
Liczba stron: 631
ISBN: 978-83-66810-45-7
Wydawca: Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy'ego Brandta UWr
W Niemieckiej Republice Demokratycznej doszło do powstania jednej z najbardziej kompleksowych i najsilniej zindoktrynowanych kultur popularnych byłego bloku wschodniego. Priorytetową kategorią wschodnioniemieckiego kina gatunków miały stać się upolitycznione, przepełnione dziejowym optymizem filmy fantastycznonaukowe, nazywane przez partyjnych funkcjonariuszy filmami utopijnymi ( utopische Filme ). Ostatecznie jednak – na przekór aspiracjom wynikającym z sukcesu produkcji Milcząca gwiazda Kurta Maetziga z 1960 roku – wyzwania związane z systematyczną pracą nad nurtem przerosły możliwości enerdowskiej kinematografii. Przedstawiony w książce obraz gatunku jest wizerunkiem fenomenu po części niebyłego – zjawiska, które okazało się kulturowo niejednolite oraz w dużej mierze niezgodne z pierwotnymi założeniami decydentów reżimu.
Książka Macieja Peplinskiego poświęcona jest enerdowskiej odmianie filmów fantastycznonaukowych, które […] uznawano za odzwierciedlenie polityczno-kulturowej strategii rządu Niemieckiej Republiki Demokratycznej. […] Celem autora nie jest opisanie poetyki gatunku ani stylistyczno-narracyjna analiza filmu utopijnego, chodzi mu raczej o pokazanie wpływu czynników politycznych na proces realizacji dzieł powstających w poczdamskiej wytwórni DEFA. Proponowana przez niego interpretacja kulturowych i dyskursywnych uwarunkowań kina gatunkowego ma swoje źródła w założeniach metodologicznych Ricka Altmana, jednak wydaje się, że autor dokonał jej twórczego rozwinięcia. […] Świetnie napisana i dobrze sproblematyzowana monografia jest świadectwem rozległej wiedzy i umiejętności badawczych autora, który ze swobodą porusza się po niełatwym obszarze łączącym studia produkcyjne z analizą kulturową i historyczną.
Prof. dr hab. Krzysztof Loska
Maciej Peplinski – filmoznawca, historyk i tłumacz. Publikował w „Ekranach”, „Images”, „Gerbergasse 18” i „Jacobin”. Współredagował tom Europejskie kino gatunków 2 (wraz z Piotrem Kletowskim, 2020). Zajmuje się teorią i historią gatunków filmowych oraz tematyką dźwięku w kulturach popularnych. Laureat Nagrody im. Alicji Helman za najlepszą rozprawę doktorską z zakresu filmoznawstwa obronioną w 2023 roku.