-
Zaklinanie rzeczywistości. Filmy niemieckie i ich historie 1933-1949
Książka ukazuje dynamikę światów wyobrażonych niemieckiego kina. Ważniejsze od rygoru historycznofilmowego są tu mechanizmy i style porozumienia twórców, producentów, decydentów z widzami, które autor wyłania w obrębie kinematografii nazistowskiej oraz zróżnicowanych kultur filmowych powojennych stref okupacyjnych Niemiec. Podejście takie sprzyja dostrzeganiu rozmaitych konfiguracji faktów i zjawisk kulturowych, niesprowadzalnych do jednego tylko modelu dziejów kina, na czoło wysuwając różne porządki splotu medialno-kulturowego. Obok części autorskiej książka zawiera wybór kilkunastu tekstów źródłowych kontekstualizujących autorski wywód.
Opinie | |
Wysyłka w ciągu | 3 dni |
Cena przesyłki | 16.99 |
Dostępność | Mało 16 szt. |
Kod kreskowy | |
EAN |
Zamówienie telefoniczne: 48-713759507
Zostaw telefon |
O książce
Autor: Andrzej Gwóźdź
Tytuł: Zaklinanie rzeczywistości. Filmy niemieckie i ich historie 1933-1949
Seria: Niemcy - Media - Kultura
Oprawa: twarda
Wymiary: 21 cm x 13 cm
Liczba stron: 453
ISBN: 978-83-7977-294-0
Wydawca: Oficyna wydawnicza ATUT
Książka ukazuje dynamikę światów wyobrażonych niemieckiego kina. Ważniejsze od rygoru historycznofilmowego są tu mechanizmy i style porozumienia twórców, producentów, decydentów z widzami, które autor wyłania w obrębie kinematografii nazistowskiej oraz zróżnicowanych kultur filmowych powojennych stref okupacyjnych Niemiec.
Podejście takie sprzyja dostrzeganiu rozmaitych konfiguracji faktów i zjawisk kulturowych, niesprowadzalnych do jednego tylko modelu dziejów kina, na czoło wysuwając różne porządki splotu medialno-kulturowego. Obok części autorskiej książka zawiera wybór kilkunastu tekstów źródłowych kontekstualizujących autorski wywód.
Monografia stanowi oryginalne całościowe ujęcie niemieckiej twórczości filmowej od roku 1933 po moment utworzenia dwu państw niemieckich. Dzięki wskazaniu na określone ciągłości (personalne, estetyczne, produkcyjne), dzięki rekonstrukcji mechanizmów oraz "układów" decyzyjno-politycznych, dzięki odwołaniu się do wyników badań archiwalnych, teza o swoistej ciągłości staje się nader wyrazista. To jest znakomity koncept, to jest rzetelna realizacja tego konceptu. Na podkreślenie zasługuje nadto rekonstrukcja i uwypuklenie (szeroko rozumianych) technologicznych przemian produkcji filmowej, zwłaszcza że miały one niezwyczajne znaczenie dla produkcji i twórczości filmowej kolejnych dziesięcioleci.
Prof. dr hab. Hubert Orłowski